English Magyar WAI

Hír olvasása

Panasz az üzletben? A fogyasztók helyben is beírhatnak a Vásárlók Könyvébe!

2018-04-05 11:32:11

A fogyasztók egyik fontos alapjoga, hogy bármikor kifejezhessék nemtetszésüket, ha egy üzletben problémát tapasztalnak. Ezt akár megtehetik a helyszínen is, amire többek között a Vásárlók Könyve szolgál. Lényeges, hogy ebben azonban nem csak és kizárólag a negatív jellegű kritikák, panaszok fogalmazhatóak meg, hanem a pozitív jellegű tapasztalatok, észrevételek vagy éppen javaslatok is.

 

Természetesen, ha írásos panasz kerül a Vásárlók Könyvébe, akkor arra ugyanolyan szigorú előírások vonatkoznak, mint amikor például egy vállalkozás írásban kapja meg az érintett kifogást. Azt ugyanis harminc napon belül meg kell válaszolnia érdemben, és ha elutasítja a panaszt, úgy azt meg is kell indokolni.

 

Ne feledjék tehát a fogyasztók, hogy jogukban áll a Vásárlók Könyvébe beírni az üzlet működésével, és az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. Törvény tiltja továbbá, hogy a fogyasztót korlátozzák vagy megakadályozzák ennek a jogának a gyakorlásában. Ez tehát azt jelenti, hogy az üzletben nem tagadhatják meg a fogyasztótól, hogy odaadják számára a Vásárlók Könyvét.

 

Fontos tudni azt is, főleg már a vállalkozásoknak, hogy a Vásárlók Könyvét használatba vétel előtt hitelesíttetni kell a jegyzővel, és annak kötelező tartalmaznia a kereskedő nevét, címét és székhelyét, valamint cégjegyzékszámát, illetve az egyéni vállalkozói nyilvántartási számot, valamint a Vásárlók Könyve használatba vételének időpontját is.

 

A korábban használt Vásárlók Könyvét egyúttal a vállalkozásoknak meg is kell őrizniük, mivel a hatóságok két évre visszamenőleg vizsgálhatják a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzéseket, illetve az írásbeli vásárlói panaszokra adott válaszok másodpéldányait.

 

Ha esetleg mégsem biztosítanák a fogyasztó számára azt, hogy beírjon, érdemes mindig egyéb, igazolható módon, azaz írásban panaszt tenni. Ilyennek minősül például a postai úton, ajánlottan feladott panasz, valamint az e-mail. 

 

 

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.